söndag 25 mars 2012

Hantera hissar...

...var i veckan på Sergel Plaza...i hissen är knapp-paneln mörk, så man får gissa vilken knapp man ska trycka på. Jag ser inte de grå metallplåtarna som har ingraverade nr för våningsplanen. Intressant. Enklast är att bara vänta tills någon annan i hissen trycker och passar på att trycka för mig med. Sen är problemet att veta när man ska gå av. Ingen liten digital skylt som finns ibland där 2, övergår till 3, osv. Ingen röst i hissen heller. Så då chansar man eller så försöker man komma ihåg hur många ställen hissen ska stanna på och om det är före eller efter mitt plan.
Ett annat fenomen som jag första gången råkade ut för våren 2011 var att stå och vänta på en hiss...och vänta och vänta...nä tänkte jag det måste vara något fel på hissarna. Men ack - hissen var redan nere och dörren öppen. Eftersom mitt synfält är litet och man står ofta nära hissdörrarna när man väntar så är det lätt att missa att hissdörren bredvid öppnas. Speciellt när det inte finns något markerat ljud...
Sista iakttagelsen - där är att hitta från sitt rum till hissarna. Å andra hållet är enklare från hissen till rummet, då får man leta efter små skyltar. Men å andra sidan, på morgonen då har man oftast kanske glönt exakt var på den låååånga korridoren som dörren ut till hissarna finns. Det har hänt två (första på Skolverks konferens Arlandia, våren 2009) gånger då jag måste helt enkelt fråga städare eller ngn annan vart hissarna är. Jag lyckas gå förbi...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar