söndag 25 mars 2012

Städa aldrig datorns skrivbord

I veckan satt jag på en konferens (som vi arrangerade) och jag hade redan hört föreläsningen en gång. Så jag passade på att under tiden städa mitt skrivbord på datorn. Jag har mååånga dokument på skrivbordet...har en vana att kommunicera via mail med skärmdumpar. Mycket praktiskt. MEN det blir många filer...av diverse betydelse.
Så jag markerade filer - shift - markerade - shift - kringla delete om och om igen.
Jag var såååå noga. Ville inte radera ngt som inte skulle vara kvar. Så jag kisade, böjde mig närmre och läste noga på filerna. Ibland markerade jag med mellanslag då öppnas filen tillfälligt i Macen.

Jag har även många mappar. En sådan heter "Avhandling". Här finns allt material som jag arbetar på i min avhandling....ALLT. Sedan början på 2008 är jag helt digital använder inte papper mer - läser/skriver ALLT på dator.

På kvällen skulle jag bara läsa en artikel.
Surprice!
THE mapp var BORTA.
Puts väck i datorn.

Hur kan detta ha gått till?
Jag misstänker eftersom jag inte ser allt på skärmen utan typ bara en liten cirkel i taget - men jag TROR jag ser allt - så kan jag ju av misstag markerat mappen Avhandling när jag höll nere shift och markerade flera filer åt gången.

Ska inte gör det mer.

Avhandling?

Backup, så den fanns på jobb i den lilla externa minnet.

Pust.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar